SEO

KuuKorennon verkkokaupan näkyvyyden parantaminen hakukoneoptimoinnin avulla

lukuaika 3 minuuttia
14.2.2025 13:37:56

KuuKorennon yrittäjä Maarit Viiri huomasi kilpailijoiden sivuja selatessaan, että hänen verkkokauppansa ei enää vastannut nykyajan vaatimuksia hakukonenäkyvyyden osalta. Hän haluaa palvella asiakkaitaan hyvin, mutta omaa osaamista, aikaa tai innostusta kokonaisvaltaisen hakukoneoptimoinnin opetteluun ei tahtonut löytyä. Niinpä hän päätti delegoida työn alan ammattilaiselle.   

KuuKorento on henkisen hyvinvoinnin tuotteita tarjoava yritys, jolla on kivijalkaliike Oulussa sekä verkkokauppa Finqu-alustalla. Syksyn 2024 aikana KuuKorennon Finqu-verkkokauppaan toteutettiin hakukoneoptimoinnin toimia.

Kuudessa kuukaudessa KuuKorennon näkyvyys nousuun Googlessa 

Suoritimme KuuKorennon Finqu-verkkokauppaan kuuden kuukauden kokonaisvaltaisen hakukoneoptimoinnin, johon sisältyi:

  • SEO audit eli lähtötilanteen kartoitus
  • ihanneasiakkaan kartoitus
  • avainsanatutkimus
  • kilpailija-analyysi
  • sisältösuunnitelma
  • hakukoneoptimoinnin strategia
  • sisältöjen muokkaaminen avainsanatutkimuksen pohjalta
  • uusien sisältöjen ideointi
  • teknisten virheiden korjaaminen niiltä osin kuin mahdollista
  • hakukoneoptimoinnin ohjeistus tulevaa varten
  • avainsanaseuranta sekä 
  • SEO-raportointipalaveri kerran kuukaudessa.

Maaritilla ei ollut ennakkotietoa tai -käsitystä hakukoneoptimoinnista. Aiempien kokemusten perusteella hän saattoi olla hiukan epäileväinen, koska Google-markkinointia teetättäessään hän oli kokenut pettymyksiä. Yhteistyökumppanin valinta perustui henkilökemioiden toimimiseen. 

”Mari oli minulle luotettava ja tuttu tekijä. Koin hänet henkilönä helposti lähestyttäväksi. Kuullessani tästä mahdollisuudesta tuli sellainen olo, että tähän mä lähden”, Maarit muistelee projektin alkumetrejä.


KuuKorennon verkkokaupan avainsanojen näkyvyyden kasvu on ollut tasaisen nousujohteista tehtyjen hakukoneoptimoinnin toimenpiteiden myötä.

Tekoäly yllätti ja tulokset puhukoot puolestaan: Maaritin onnistunut matka hakukoneoptimoinnin saloihin

Projektin aikana Maarit yllättyi tekoälyn tarjoamista mahdollisuuksista luoda tuoteosastoihin sekä tuotetietoihin tekstejä. Hän huomasi tekoälyn olevan hyvä työkalu ja apu tekstien tuottamisessa. Lisäksi hän kokee hakukoneoptimointiin panostamisen olleen erittäin hyvä sijoitus. Tehtyjen toimenpiteiden ansiosta Googlen hakutuloksissa on tapahtunut nousua ja Maarit on huomannut verkkokaupan myynnin piristyneen, vaikka ajat ovatkin nyt haasteellisia. 

Hakukoneoptimoinnin pakettiin kuuluva avainsanatutkimus on tuonut tekemiselle uutta suuntaa ja selkeyttä. Maarit on saanut näkemyksen siihen, mitä hakukoneoptimointi tarkoittaa käytännössä. Opitun tiedon sekä hakusanatutkimuksen antaman informaation avulla esimerkiksi verkkokaupan tekstien luominen on nyt täsmällisempää sekä mutkattomampaa. 

”Piristää itseäkin ja tulee varmuuden tunne, kun tietää mitä kirjoittaa kauppaan”, Maarit toteaa. 

Positiivinen asia on ollut myös se, että tekoälyn hyödyntämisestä huolimatta Maarit on kokenut KuuKorennon hengen säilyneen teksteissä. Hän kiteyttää koko SEO-projektin olleen helpompi kuin mitä hän oli etukäteen ajatellut. 

Hakukoneoptimoinnin tutkimuksissa saattaa paljastua yllättäviä avainsanoja, joita kannattaa hyödyntää verkkokaupan sisällössä. Yksi tehokas tapa hyödyntää näitä avainsanoja on luoda tuoteosastoja tuotteiden ominaisuuden mukaan.

Hakukoneoptimointiin liittyvien toimien jälkeen KuuKorennon verkkokauppa on nyt löydettävissä Googlesta olennaisilla avainsanoilla, joilla se ei ole ollut aiemmin näkyvillä. Tuoteosastojen nimeäminen avainsanojen mukaan ja uusien sisältösivujen lisääminen on parantanut hakutulosten sijoituksia merkittävästi.

Milloin kannattaa ottaa ammattilainen avuksi hakukoneoptimointiin?

1. Sinulla ei ole omaa SEO-osaamista

Opetteleminen vie aikaa ja aikasi maksaa rahaa. Hakukoneoptimointi vaatii teknistä osaamista, mutta myös ajankohtaista tietoutta, jota on päivitettävä jatkuvasti. Omat kokeilut sekä mahdolliset erehdykset vievät aikaasi, jonka voisit keskittää omaan osaamisalueeseesi. Ammattilainen tietää mitä tekee, ja osaa kertoa, miten asiat kannattaa tehdä. Tuloksia ei tarvitse arvailla, koska ammattilaiselta saat konkreettista dataa siitä, miten tilanne todellisuudessa kehittyy. 

2. Haluat säästää aikaasi (ja siinä samalla rahaa) sekä hermojasi

Saat keskittyä pääosin omiin vahvuuksiisi, kun suoritat hakukoneoptimoinnin projektia ammattilaisen kanssa. Ammattilainen osaa arvioida tilanteen, priorisoida toimet ja täyttää juuri sinun yrityksesi tarpeet. Minkä tahansa asian yrityksen kirjanpidosta auton jarrujen ilmaukseen voi opetella tekemään itse, mutta kuinka monella meistä on oikeasti aikaa selata YouTubea ja etsiä luotettavaa tietoa sisältäviä ohjevideoita. 

3. Tahdot todella panostaa kokonaisvaltaisesti näkyvyyden parantamiseen

Et kaipaa pientä parannusta vaan tahdot, että hakukoneoptimointi hoidetaan kerralla kuntoon. Kokonaisvaltainen SEO tarkoittaa kaikkien tärkeiden osa-alueiden huomioimista ja perusasioiden hoitamista. Vaikka korjaisit teknisen SEO:n kuntoon, se ei riitä, jos sivustoltasi puuttuvat tärkeimmät avainsanat. Yksittäinen toimenpide ei auta, jos kaikki osa-alueet eivät ole kunnossa. 

4. Kaipaat uusia ideoita

Yhteistyö synnyttää aina uusia oivalluksia, joiden avulla tehdään tuloksia. Hakukoneoptimoinnin ammattilainen on päivittäin tekemisissä näiden teemojen kanssa, joten hänen kokemuksensa on sinulle kullanarvoinen apu! Ammattilaisella on eri aloihin liittyvää tietoa sekä käytännön näkemystä. Hän osaa ohjata tekemistä oikeaan suuntaan.

5. Tarvitset luottotekijän, joka osaa korjata sivustoa teknisesti

Voit itse huokaista, kun ammattilainen selvittää tilanteen ja vie tarvittavat muutokset käytäntöön. Teknisen korjaamisen osaaminen vaatii perehtyneisyyttä. Kuvitellaan tilanne, jossa esimerkiksi vaihdat sivun nimen ja lisäät siihen olennaisen avainsanan. Muutat samalla myös sivun osoitetta, mutta et tee uudelleenohjausta vanhasta osoitteesta uuteen, seurauksena sivun näkyvyys romahtaa.

6.Tarvitset jonkun, jolta saa tarvittaessa ohjeistusta omaan tekemiseen

Pääset hyödyntämään tekemisessäsi ammattilaisen antamia täsmäohjeita eikä aikasi kulu tiedon etsimiseen. Kun kohtaat haasteita tai et ole varma seuraavasta askeleesta, asiantunteva tuki auttaa sinua ratkaisemaan ongelmat nopeasti ja tehokkaasti. Näin pystyt keskittymään olennaiseen ilman, että sinun tarvitsee yrittää pohtia hakukoneoptimoinnin teknisiä yksityiskohtia yksin.

7. Tahdot seurata avainsanojen kehitystä

Saat käyttöösi raportit tehdyistä toimenpiteistä, avainsanojen kehityksestä sekä siitä, mitä nämä tulokset oikeasti tarkoittavat. Näiden raporttien avulla voit seurata sivujesi näkyvyyden kasvun edistymistä sekä saada selkeän tilannekatsauksen saavutetuista tuloksista.

Maarit kannustaa valitsemaan hakukoneoptimointiin tekijän, jonka kanssa löytyy niin sanotusti yhteinen kieli. Ja lisää, että hakukoneoptimointiin kannattaa panostaa, koska tämän ajan tyylin mukaisesti se on jossain vaiheessa edessä kuitenkin.

”Mitä myöhemmäksi asian jättää, sitä enemmän sivuilla on korjattavaa”, Maarit ajattelee.

Tahdotko selvittää Google-näkyvyyden kannalta sivustosi TOP 10 avainsanaa?

Internesia tarjoaa veloituksettoman raportin verkkosivujesi näkyvyydestä. Syötä vain sähköpostiosoitteesi sekä sivujesi osoite, ja saat henkilökohtaisesti sivustoasi varten laaditun listan avainsanoista, joilla sivusi sijoittuvat Googlen sadan parhaan hakutuloksen joukossa.

Raportti tarjoaa arvokasta tietoa sivustosi näkyvyyden lähtötilanteesta sekä mahdollisista kehityskohteista. 

Bonuksena saat ns. long-tail-avainsanaehdotukset yhdelle valitsemallesi avainsanalle. Long-tail -avainsanoja voit hyödyntää esimerkiksi blogikirjoituksissa tai muussa sisällöntuotannossa.

Internesian palveluihin kuuluvat muun muassa avainsanatutkimus, kokonaisvaltainen hakukoneoptimointi sekä verkkosivujen ja verkkokauppojen suunnittelu ja toteutus.

Artikkeli on kirjoitettu yhteistyössä Internesian kanssa.

Ei kommentteja vielä

Kerro mitä pidit