fbpx

Jos asiakas palauttaa tilaamiaan tuotteita, voit muodostaa niistä palautuksen. Palautusta tehdessäsi voit muun muassa valita, palautetaanko tuotteiden saldot ennalleen (takaisin myyntiin) vai menevätkö tuotteet hävikkiin.

Jos tilaus on maksettu Klarna Checkoutin tai Checkout Finlandin kautta, muodostaa järjestelmä myös hyvityksen maksuista. Jos maksutapana on ollut jokin muu, tulisi rahojen palautus tehdä erikseen maksupalveluntarjoajan kautta.

Seuraavassa opastamme miten palautus käytännössä muodostetaan.


Palautuksen luominen

Aloita palautuksen luominen klikkaamalla tilauksen yläreunasta Luo palautus -nappia.

Valitse seuraavaksi asiakkaalle palautettavat tuotteet ja toimituskulut. Tuotteiden kohdalta voit asettaa erikseen palautettavien tuotteiden määrän ja summan. Palautuksen syy -kohdasta voit valita syyn, miksi asiakas on palauttanut tuotteet ja sen alla olevaan kuvaus-kenttään voit vielä kirjoittaa tarkemman kuvauksen palautuksesta. Lisätieto palautukseen -kenttään voit kirjoittaa yleisen kuvauksen palautukseen liittyen.

Palautuksen tyyppi -valikosta voit valita palautuksen tyypin. Tyypin valinta vaikuttaa myös siihen miten palautus vaikuttaa tuotteiden varastosaldoihin. Alla olevasta tyypit-taulukosta voit nähdä, mitä palautukset käytännössä tarkoittavat.

Palautuksen tyypit

Palautetaan varastoonTämä valinta palauttaa tuotteet varastoon.
TarkistusTämä merkkaa tuotteet tarkistettavaksi. Ei palauta saldoja varastoon.
KorjausMerkkaa tuotteet korjattaviksi. Ei palauta saldoja.
HävikkiMerkkaa tuotteet hävikiksi. Ei palauta saldoja.

Palautuksen vahvistaminen

Kun olet tehnyt kaikki palautukseen liittyvät valinnat, vahvista lopuksi palautus klikkaamalla oikealta alhaalta Palauta-nappia. Napin yltä voit myös tarvittaessa vaihtaa (alkuperäiselle) tilaukselle toisen tilan palautuksen jälkeen.


Palautuksen tiedot

Kun olet muodostanut palautuksen, näkyy alkuperäisen tilauksen tiedoissa Palautus-osio. Sieltä voit vielä tarkistaa, että summat ovat oikein. Palautustilauksen saa avattua lähempään tarkasteluun klikkaamalla Katso-nappia tai sen voi tarvittaessa poistaa kokonaan klikkaamalla Poista-nappia.


Palautuksen käsitteleminen

Tilaukseen tehtyyn palautukseen pääsee alkuperäisen tilauksen kautta (kuva yllä) tai vaihtoehtoisesti palautus löytyy myös vasemman menun kohdasta Myynnit > Palautukset.

Palautustilauksen käsittelyssä voit tulostaa asiakkaalle kuitin / hyvityslaskun palautuksesta ja sen lisäksi voit vaihtaa palautettavan tilauksen käsittelyn tilaksi valmis tai jonkin muun tilanteeseen sopivan kuten odottaa lisätietoa tai odottaa hyvitystä.

avainlippu

Kotimaista osaamista - Finqu on Avainlippu-palvelu

© 2019 Finqu Oy. Kaikki oikeudet pidätetään.

Käyttöehdot / Tietosuojaseloste