fbpx

Myyntikanaviin tulleita tilauksia voit käsitellä hallinnan kohdasta Myynnit > Tilaukset. Tässä ohjeessa käydään läpi tilauksen tietoja ja mitä eri toimenpiteitä tilaukselle voi tehdä.

Tilauksen käsittelyyn kuuluu olennaisesti myös toimitusten muodostaminen sekä palautukset. Alta löydät tarkemmat ohjeet niihin liittyen:

Toimituksen muodostaminen tilaukselle
Palautuksen muodostaminen tilaukselle


Tilauksen ja asiakkaan tiedot

Ensimmäisenä tilauksessa on listattu tilauksen perustiedot sekä asiakkaan tiedot. Jos asiakas on rekisteröitynyt kauppaan, sivulla näkyy myös linkki asiakkaan profiiliin asiakastiedoissa. Tietoja voit muokata klikkaamalla Muokkaa-linkkiä.

Tilauksen perustiedot
Tilauksen alussa näkyy perustiedot ja asiakkaan tiedot.

Toimitusosoite ja toimitustapa

Toimitusosoite-kohdasta näet tilauksen toimitusosoitteen. Useimmiten osoite on sama kuin asiakkaalla (maksajalla), jolloin toimitusosoiteessa lukee Sama kuin asiakas.

Toimitus-kohdasta ilmenee puolestaan asiakkaan valitsema toimitustapa. Jos asiakas on valinnut noutopistepaketin (esim postin pakettiautomaatti tai lähellä-paketti), näytetään myös noutopisteen osoite.

Tilauksen toimitustapa
Toimitusosoite ja toimitustapa.

Maksutapa

Maksu-kohdasta näet, millä maksutavalla tilaus on maksettu. Näkymä vaihtelee sen mukaan, onko tilaus maksettu ensisijaisella tai ei-ensisijaisella maksutavalla.

Ensisijaiset maksutavat

Jos asiakas on maksanut tilauksensa Klarna Checkoutilla, Mashilla tai Checkout Finlandilla, maksutavan tiedoissa näkyy erittely tilauksen veloituksista ja palautuksista (ks kuva alla).

Ensisijaiset maksutavat toimivat siten, että tieto toimituksista ja tilaukseen tehdyistä palautuksista välittyy automaattisesti maksupalveluille. Näin ollen sinun ei tarvitse esimerkiksi palautustilanteessa palauttaa rahoja erikseen maksupalvelun kautta.

Tilauksen maksutapa
Ensisijaisissa maksutavoissa näkyy yhteenveto veloituksista ja hyvityksistä.

Muut maksupalvelut

Jos asiakas on maksanut tilauksensa muulla kuin ensisijaisella maksutavalla, et näe erittelyä veloituksista tai palautuksista. Sen sijaan maksussa näkyy maksun summa ja maksupalvelussa valittu maksutapa. Maksun tiedoissa on pieni harmaa info-pallura, jota klikkaamalla saat näkyville tarkemmat maksun tiedot (milloin asiakas on siirtynyt maksuun ja mitä maksupalvelu on vastannut verkkokaupalle).

Tilauksen maksutapa
Ei-ensisijaisissa maksutavoissa näkymä on suppeampi.

Tilauksen tilan vaihtaminen

Tilauksen tila-valikosta voit vaihtaa tilauksen tilaa samalla kun käsittelet tilausta. Tilauksen tilan vaihto onnistuu valitsemalla uusi tila pudotusvalikosta ja klikkaamalla tämän jälkeen valikon oikeassa reunassa olevaa nappia.

Tilauksen tila

Viestit tilamuutoksista

Oletuksena verkkokauppa lähettää kaikista tilan muutoksista asiakkaille sähköpostiviestejä. Jos et halua, että kaikista muutoksista menee viesti, voit kytkeä tilan muutos -viestin pois viestiasetuksista.

Ohje verkkokaupan viestiasetuksista


Tulosteet

Tulosteet-kohdasta voit tulostaa tilaukseen pakkauslistan, palautuslomakkeen, kuitin, laskun tai osoitetarran.

Tulostaminen onnistuu klikkaamalla tulosteen kohdalla olevaa Tulosta-nappia. Jos haluat liittää tulosteeseen oman tekstin, klikkaa pientä kynä-ikonia napin vasemmalta puolelta. Kynä-ikonista voit myös valita jonkin omista tulosteistasi vakiotulosteen tilalle.

Kuitin, pakkauslistan tai laskun tulostaminen
Tulosteet-kohdasta saat tulostettua mm. kuitin ja pakkauslistan.

Viestien lähettäminen asiakkaalle

Viestit asiakkaalle -kohdasta voit lähettää asiakkaalle sähköpostiviestejä tilaukseen liittyen. Viestin lähettäminen tapahtuu seuraavasti:

  1. Valitse pudotusvalikosta viestille jokin viestipohja. Viesti tilaukseen liittyen-niminen pohja sisältää vain kaupan logon, tervehdyksen ja kaupan tiedot footerissa. Se sopii parhaiten tilanteeseen, jossa haluat lähettää asiakkaalle oman vapaamuotoisen viestin.
  2. Kun olet valinnut pohjan, voit kirjoittaa varsinaisen viestin alla olevaan kenttään.
  3. Kirjoitettuasi viestin klikkaa vielä Lähetä-nappia. Voit myös esikatsella viestiä ennen lähettämistä klikkaamalla Esikatsele-nappia.
Viestin lähettäminen asiakkaalle
Viestit-osiosta voit lähettää asiakkaalle sähköpostia.

Tilauksen peruuttaminen

Tilauksen peruuttaminen osiosta voit perua koko tilauksen. Näin voit toimia siinä tilanteessa, jos asiakas haluaakin peruuttaa tilauksen eikä mitään tuotteita toimiteta.

Tilauksen peruuttaminen
Tilauksen peruuttaminen.

Muistiinpanot ja liput

Muistiinpanot-kohdasta voit kirjoittaa ylös tilaukseen liittyviä muistiinpanoja. Esimerkiksi jos asiakas soittaa ja pyytää muutoksia joita et voi heti tehdä, voit laittaa asian ylös muistiinpanoihin. Muistiinpanot näkyvät myös hallinnan tilauslistalla, joten ne eivät niin helposti pääse unohtumaan.

Vaihda lippua-toiminnolla voit merkitä tilaukset eri värisillä lipuilla. Liputtaminen on hyödyllistä siinä kohdin, jos usealle tilaukselle pitää tehdä samankaltaisia muutoksia myöhemmin. Liput näkyvät tilauksien tietojen lisäksi myös tilauslistassa. Tilauslistasta voit suodattaa näkyville tietyllä lipulla varustetut tilaukset.

Tilauksen muistiinpanot

Ostoskori

Ostoskori-kohdasta näet tilauksen sisällön.

Muokkaa-linkistä voit muokata korin sisältöä, mutta siinä kohdin on hyvä pitää mielessä myös maksuun liittyvät asiat. Jos asiakas on jo maksanut tilauksen ja tilauksen loppusummaa sen jälkeen muutetaan, tulisi maksusta sopia erikseen asiakkaan kanssa.

Jos asiakas haluaa poistaa jonkin tuotteen tilauksesta, voit jättää tuolloin kyseisen tuotteen toimittamatta, kun teet toimitusta. Toimituksen teon jälkeen voit perua loput tilauksesta (ks ylempänä peruminen-ohje) ja silloin järjestelmä luo automaattisesti palautuksen asiakkaalle. Ensisijaisissa maksutavoissa rahatkin palautuvat automaattisesti, mutta muissa maksutavoissa palautus tulisi tehdä erikseen joko maksupalveluntarjoajan kautta tai suoraan asiakkaalle.

Tilauksen sisältö

Tapahtumat

Tilaukseen tallentuu kaikki asiakkaan tekemät toimet sen jälkeen, kun asiakas laittaa ensimmäisen tuotteen koriin. Tapahtumalistasta on hyötyä asiakkaan palvelemisessa, koska siitä näkee, mitä asiakas on tehnyt verkkokaupassa. Jos tilauksen tekemisessä on esimerkiksi jotakin haasteita, niin tapahtumista voit koittaa päätellä, mistä ongelmat johtuvat.

Tilauksen tapahtumaloki
avainlippu

Kotimaista osaamista - Finqu on Avainlippu-palvelu

© 2019 Finqu Oy. Kaikki oikeudet pidätetään.

Käyttöehdot / Tietosuojaseloste