fbpx

Ohjeet

Tilauksen muokkaaminen

Verkkokaupaan saapunut tilaus on muokattavissa niin pitkään kunnes tilaus on kokonaan käsitelty. Huomioithan kuitenkin, että tilauksen muokkaus ei ole tarpeen silloin, jos asiakas haluaa perua tilauksen tai palauttaa tuotteita.

  • Jos asiakas haluaa perua tilauksen kokonaan, voit perua klikkaamalla sivun yläreunasta Peru tilaus -nappia.
  • Jos asiakas haluaa perua tai palauttaa osan tuotteista, voit ensin käsitellä ne tuotteet, jotka asiakas haluaa ja sen jälkeen tehdä palautuksen niistä tuotteista, joita asiakas ei halua.

Joskus voi olla kuitenkin tarpeen tehdä muutoksia suoraan tilaukseen. Jos tilausta ei ole käsitelty ja asiakas haluaakin esimerkiksi vaihtaa tilaamansa tuotteen toisen kokoiseksi tai väriseksi, voit muokata tilalle toisen tuotteen.


Näin muokkaat tilausta

Tilauksen muokkaukseen pääset klikkaamalla Muokkaa-nappia sivun yläreunasta.

Muokkaussivun oikeassa laidassa on ostoskori, jonka kautta voit muokata tilauksen tuotteita, toimitustapoja tai maksutapoja. Sivun vasemmalla puolella on puolestaan tuotelistaus, josta voit lisätä ostoskoriin uusia tuotteita.

Ostoskorin oikeassa ylänurkassa on Lisää-toiminto, josta voit lisätä tilaukseen:

  • Pikamyynnillä tuotteen, jota et ole vielä lisännyt tuotteisiisi. Pikamyynnissä kirjoittaa tuotteelle oman nimen, kuvauksen, hinnan yms.
  • Alennuksen
  • Maksutavan tai toimitustavan.
  • Etusetelin (alennuskuponki)

Lukitut tilausrivit

Joskus tilauksessa voi olla lukon kuvakkeita, kuten esimerkiksi yllä näkyvässä kuvassa Checkout Finlandin maksutavan kohdalla. Se tarkoittaa sitä, että kyseistä riviä ei voi muokata.

Maksutavassa lukko tarkoittaa sitä, että maksu on jo hyväksytty verkkokaupan kassalla. Jos tiedät, että maksu on kuitenkin vielä suorittamatta, voit tehdä niin, että vaihdat maksun tilaksi jonkin muun tilan, kuten ‘peruttu’ (maksun tilaa voi vaihtaa tilauksen tiedoista maksutavan kohdalta). Kun tilana on peruttu, voit maksutavan poistaa ja vaihtaa tilalle toisen.

Jos lukon kuva on tuotteessa tai toimitustavassa, se tarkoittaa, että kyseinen tilausrivi on jo käsitelty. Siinä tapauksessa sitä ei voi enää muokata vaan sen sijaan voit tehdä tuotteesta palautuksen ja sen jälkeen lisätä tilalle jonkin muun tuotteen.


Muokatun tilauksen maksu

Tilauksen muokkaaminen saattaa vaikuttaa tilauksen loppusummaan. Maksun kannalta tilauksen muokkaaminen onkin ongelmattominta niissä tilanteissa, jos asiakas ei vielä ole maksanut tilaustaan. Eli silloin, kun sinulla on käytössäsi esimerkiksi kauppiaan oma lasku, ennakkomaksu tai maksu noudettaessa.

Jos asiakas on kuitenkin jo maksanut tilauksensa verkossa ja sen jälkeen tilausta muokataan, on hyvä kiinnittää huomiota mahdollisesti muuttuvaan loppusummaan. Alla kaksi esimerkkitilannetta ja vinkkejä siihen, miten muuttuneen maksun suhteen voi toimia.

Jos maksetun tilauksen summa suurempi muokkauksen jälkeen

Lisämaksun järjestäminen vaihtelee maksutavoittain. Mikäli käytössäsi on Klarna Checkout -maksupalvelu, voit ottaa Klarnassa käyttöön manuaalisen veloituksen ja sitten lisätä sen jälkeen uuden rivin myös Klarna-maksuun. Muissa maksutavoissa voi olla niiden omassa hallinnassa jokin toiminto lisämaksun pyytämiseksi, esimerkiksi Checkout Finlandilla on maksulinkki-toiminto. Jos lisäsumman veloitus ei onnistu käyttämäsi maksupalvelun kautta, voi loppusumman pyytää myös aina erikseen esimerkiksi. tilisiirtona asiakkaalta.

Jos muokkaat tilausta ja summa muuttuu, voit ottaa automaattisen veloituksen pois käytöstä (vain Klarna Checkout)
Kun automaattinen veloitus on pois päältä, voit muokata maksun rivejä (vain klarna checkout).

Jos maksetun tilauksen summa pienempi muokkauksen jälkeen

Jos muokatun tilauksen summa on pienempi ja käytössäsi on Klarna Checkout, voit tehdä niin, että otat Klarnassa käyttöön manuaalisen veloituksen. Sen jälkeen voit erikseen muokata Klarnan veloitusta Finqussa normaalia pienemmäksi. Muita maksutapoja käytettäessä voit tehdä palautuksen maksupalveluntarjoajan palvelun kautta tai sitten voit palauttaa suorana tilisiirtonakin asiakkaalle, jos ei maksupalvelun kautta onnistu.