fbpx

Tässä ohjeessa käydään läpi asioita, jotka on hyvä huomioida, kun olet siirtämässä verkkokauppaa Finquun. Verkkokaupan alustan vaihtaminen on yleensä isompi urakka, joka on syytä valmistella huolella. Alustan vaihdossa kannattaa kiinnittää erityistä huomiota kaupan näkyvyyden säilyttämiseen sekä asiakkaisiin, koska ne vaikuttavat oleellisesti kaupan myyntiin.

Siirrätkö kaupan itse vai ulkopuolisen toteuttajan avulla?

Koska siirtämisessä on iso homma, on järkevää miettiä ihan alkuun, että tarvitseeko siirtoon ulkopuolisen apua. Jos tuntuu siltä, ettei itsellä ole aikaa keskittyä siirtoon täysin eikä ole ihan varma riittääkö oma osaaminen, kannattaa kysyä toteutusta ulkopuoliselta yritykseltä.

Finqu tarjoaa vain verkkokaupan alustan eikä Finqusta voi näin ollen tilata verkkokaupan siirtoa palveluna. Siirtoon on hyvä ottaa tekijä, joka on aiemmin toteuttanut verkkosivuja / verkkokauppoja ja on valmis tutustumaan tarkemmin Finqun käyttämiseen. Kokemus Finqun käyttämisestä ei ole välttämätön, koska tuestamme voi aina tarvittaessa kysyä neuvoja Finqun käyttämiseen. Joka tapauksessa tekijällä tulisi olla osaamista verkkosivujen toteutuksesta. Finqussa on muutama toteutuskumppani ja voidaan heidän yhteystietojaan antaa sähköpostitse, jos haluat kysellä tarjousta.

Verkkokaupan näkyvyys ja uudelleenohjaukset

Verkkokaupan siirrossa on erittäin tärkeää tehdä kaikki mahdollinen sen eteen, että kaupan näkyvyys pysyisi ennallaan, koska se vaikuttaa suoraan verkkokaupan myyntiin.

Uudelleenohjauksetkaan eivät takaa kaupan näkyvyyden pysymistä ennallaan, mutta niiden tekemättä jättämisellä voi olla hyvin vakavia seurauksia.

Alla lisää tietoa siitä, miksi uudelleenohjauksia pitää tehdä ja miten käytännössä onnistuu.

Kauppasi voi olla esimerkiksi Googlessa tietyillä hakusanoilla kärjessä ja sen avulla kauppaasi tulee kävijöitä. Näin ollen Googlessa näkyvien linkkien on toimittava myös kaupan siirtämisen jälkeen. Muutoin kaupan kävijämäärä tippuu ja se aiheuttaa myynnin pienentymistä. Tämä ei koske pelkästään Googlea, vaan myös muita hakukoneita sekä linkkejä muilla sivustoilla ja palveluissa, kuten esimerkiksi Facebookissa tai yhteistyökumppanin kotisivuilla. Huomioithan myös käytössä olevat kampanjasi esim. Google Adwordsissa tai Facebook-mainoksissa ja varmista, että näistä mainoksista pääsee kaupan siirron jälkeen oikeaan osoitteeseen.

Kaupan osoitteet eivät todennäköisesti ole enää samanlaiset, kun kauppa on siirretty Finquun. Sen vuoksi sinun kannattaa tehdä kaupan sivuista uudelleenohjaukset uusiin osoitteisiin. Ohjaukset on hyvä tehdä kaikista sivuista, eli sisältösivuista, tuoteryhmäsivuista, tuotesivuista, valmistajan sivuista yms.

Ohje uudelleenohjauksien lisäämiseksi

Verkkokaupan asiakkaat

Teknisten seikkojen lisäksi on hyvä myös pohtia hetki sitä, miten siirto vaikuttaa kaupan asiakkaisiin. Asiakkaat voivat esimerkiksi kummastella kaupan muuttunutta ulkonäköä ja rakennetta. Oleellista on pitää huoli siitä, että asiakkaat löytävät tuotteet sekä muut asiat yhtä helposti kuin vanhassakin kaupassa. Ei varmasti ole myöskään huono idea tiedottaa asiakkaita kaupassa tapahtuvista muutoksista uutiskirjeellä tai kaupan sivuilla.

Rekisteröityneiden asiakkaiden tietoja on mahdollista kopioida vanhasta alustasta Finquun csv-tiedostoa käyttäen. Käytännössä asiakastietojen tuonti onnistuu menemällä Asiakkaat > Asiakastilit ja sen jälkeen oikealta ylhäältä pientä sinistä ikonia.

Asiakastilien salasanoja ei valitettavasti pysty tuomaan, koska salasanat ovat salatussa muodossa ja Finqun käyttämä salaustekniikka ei todennäköisesti vastaisi vanhan kaupan salaustekniikkaa. Asiakkaiden tulisi verkkokaupan kautta vaihtaa asiakastililleen uusi salasana ja siitäkin voi laittaa asiakkaille uutiskirjettä menemään, jotta osaavat varautua tähän muutokseen.

Tuotetiedot

Tuotetietojen siirtäminen Finquun onnistuu niin ikään csv-tiedoston avulla.

Ohje tuotetietojen CSV-tuontiin

Mikäli vanha alusta on Valmiskauppa tai Magento, niiden csv-tiedostoja voi tuoda suoraan. Magenton osalta siirron onnistuminen saattaa vaihdella sen mukaan, mikä Magenton versio sinulla on käytössäsi. Siirtoa voi kokeilla useaankin kertaan, koska siirron viimeisessä vaiheessa on kohta, josta voit poistaa edellisen siirron tiedot.

Muista myös tuotteiden ja tuoteryhmien kanssa tehdä tarvittavat uudelleenohjaukset. Tämän ohjeen alussa on lisätietoa uudelleenohjauksista.

Tilaukset ja tilausnumero

Vanhassa alustassa olevia tilaustietoja ei ole mahdollista siirtää Finquun. Tilausjärjestelmät ovat eri alustojen välillä niin erilaisia, että työkalua siihen ei olla edes yritetty kehittää. Tässä kannattaa vain pitää huoli siitä, että saat vanhasta alustasta itsellesi talteen kaiken tarvittavan tiedon tilauksista esimerkiksi kirjanpitoa varten.

Tilausnumero alkaa oletuksena Finqu-verkkokaupassa numerosta 1. Kun tilaat Finqun palvelupaketin, voit määritellä myös oman numeron, josta tilaukset lähtevät liikkeelle.

Kaupan ulkoasu ja sisältö

Verkkokaupan ulkoasu rakentuu Finqussa teeman päälle, joita tällä hetkellä on 4 erilaista: Boutique, Milan, Bella ja Stockholm. Ulkoasut ovat monipuolisesti muokattavissa, kuten voi todeta täältä Referenssit-sivultamme.

Lisätietoa verkkokaupan teemoista

Sisältösivut on hyvä kopioida vanhasta kaupasta uuteen Finqu-kauppaan ja sisältö on turvallista pitää samanlaisena. Sisällön sekä hakukoneisiin liittyvien tietojen (esim seo-title, seo-description) muuttuminen voi vaikuttaa haitallisesti hakukonenäkyvyyteen. Sisältösivuja on käytännössä kaikki sivut kaupassa, kuten esimerkiksi toimitusehdot tai myös ihan tuotetiedot tai tuoteryhmien tiedot, joiden kopioinnista onkin tuossa ylempänä tietoa.

Liitokset ulkopuolisiin palveluihin

Itse verkkokaupan lisäksi on hyvä selvittää, pystytkö käyttämään samoja ulkopuolisia palveluja. Todennäköisesti niissä ei ole esteitä, koska Finqussa on monipuoliset laajennukset eri maksunvälittäjiin ja kuljetusyhtiöihin.

Lista yhteensopivista maksupalveluista
Lista yhteensopivista kuljetuspalveluista

Verkkokaupan testaaminen ja julkaiseminen

Kun uusi kauppa on valmis, sitä kannattaa vielä testata huolella ennen kuin ohjaat verkkotunnuksesi uuteen kauppaan. Tutustu tukialueemme ohjeeseen verkkokaupan julkaisemiseksi täältä: Verkkokaupan julkaiseminen

Voit julkaista kaupan perustiedoista (Asetukset > Perustiedot). Siellä on valikko, josta voit valita tilaksi Julkaistu.

Kun kauppa on julkaistu, voit ohjata kaupan domainin uuteen kauppaan. Siihen löytyy neuvot alta.

Verkkotunnus ja sähköpostit

Finqulla ei ole domain- tai sähköpostipalveluja. Voit pitää domainin ylläpidossa nykyisessä paikassa tai jos se ei ole mahdollista/kannattavaa, voit siirtää domainin mille vain ulkopuoliselle välittäjälle.

Mikäli siirrät domainin ylläpitoon uuteen paikkaan, huolehdi myös siitä, että domainiin liitetyt sähköpostiosoitteesi toimivat jatkossa. Siihen saat apua uudelta verkkotunnuksen ylläpitäjältä.

  • Jos otat käyttöön yllä mainitun Hostingpalveluiden domainparkin, saat sähköpostit toimimaan esimerkiksi Googlen Gsuite -palvelun avulla, ks: Google Gsuite. Se edellyttää pieniä muutoksia verkkotunnuksen nimipalveluihin ja siihen saat apua käyttämältäsi palveluntarjoajalta.
avainlippu

Kotimaista osaamista - Finqu on Avainlippu-palvelu

© 2019 Finqu Oy. Kaikki oikeudet pidätetään.

Käyttöehdot / Tietosuojaseloste