fbpx

Verkkokauppa lähettää asiakkaille automaattisesti viestejä tilauksen etenemisestä. Verkkokaupan hallinnasta voit vaikuttaa siihen, mitä viestejä asiakkaalle menee ja missä tilanteessa. Voit myös lisätä viesteihin omia tekstejä tai liitetiedostoja.


Viestien kytkeminen päälle tai pois päältä

Viestiasetukset löydät verkkokaupan hallinnan kohdasta Asetukset > Viestit.

Viestit-sivulla näet kaikki viestit, joita kauppa lähettää asiakkaillesi. Salasanan vaihto- ja Maksulinkki-viestejä lukuunottamatta voit kytkeä viestit päälle tai pois klikkaamalla valintaa viestin kohdalta. Muista tallentaa tekemäsi muutokset yläreunan Tallenna-napista.


Lista asiakkaille menevistä viesteistä

  • Asiakastilin salasanan vaihto-ohje lähetetään asiakkaalle, kun asiakas on vaihtamassa salasanaa asiakastililleen.
  • Maksulinkki-viesti lähtee asiakkaalle, jos lähetät asiakkaalle keskeneräisestä ostoskorista maksulinkin. Keskeneräiset ostoskorit löytyvät kohdasta Tilaukset > Keskeneräiset ostoskorit.
  • Asiakastilin rekisteröinti-viesti menee asiakkaalle, kun asiakas rekisteröi verkkokauppaan asiakastilin.
  • Tilaus vastaanotettu-viesti lähetetään asiakkaalle heti tilauksen jälkeen. Asiakas saa siinä tiedon, että verkkokauppa on vastaanottanut tilauksen.
  • Tilausvahvistus-viesti menee asiakkaalle, kun merkkaat asiakkaan tilauksen valmis, toimitettu tai osittain toimitettu-tilaan.
  • Tilauksen tilan muutos-viesti menee asiakkaalle aina, kun tilauksen tilaa muutetaan.
  • Palautus vastaanotettu-viesti lähetetään asiakkaalle, kun teet asiakkaan tilaukseen palautuksen tilaushallinnan kautta.
  • Ostoskorin pelastaja-viesti lähetetään asiakkaalle silloin, jos asiakas on jättänyt tilauksen kesken verkkokaupan kassalla. Viestin asetuksista voit määritellä viiveen, jonka jälkeen viesti lähetetään asiakkaalle.

Viestin asetuksien muokkaaminen

Viestin asetuksia voit muokata kilkkaamalla haluamasi viestin nimeä listasta. Asetuksista löytyy seuraavat kohdat:

ViestikopiotTästä kohdasta voit tilata kopion asiakkaalle menevästä viestistä omaan tai lisäkäyttäjän sähköpostiin.
Viestin sisältö Tästä kohdasta voit lisätä viestiin oman lisätekstin. Tämä teksti tulee näkymään asiakkaalle heti viestin alussa.
LiitetiedostotTästä kohdasta voit liittää asiakkaalle menevään viestiin liitetiedostoja, kuten esimerkiksi pdf-tiedostoja.
TulosteetTästä kohdasta voit liittää viestiin mukaan tulosteita, esimerkiksi laskun, kuitin tai pakkauslistan.
RajoituksetTästä kohdasta voit muokata sitä, missä tilanteissa viesti lähtee asiakkaille. Jos valitset rajoituksista esimerkiksi tietyn toimitustavan, viesti menee vain niille asiakkaille, jotka ovat valinneet kyseisen toimitustavan tilaukseensa.

Oman viestin luominen

Verkkokaupan lähettämien vakioviestien lisäksi voit luoda myös täysin omia viestejä. Tämä on käytännöllistä esimerkiksi silloin, jos haluat lähettää tietyn tuotteen tilanneille asiakkaille käyttöohjeet pdf-tiedostona.

Oman viestin luominen onnistuu seuraavalla tavalla:

  1. Mene ensin kaupan hallinnassa kohtaan Asetukset > Viestit.
  2. Viestit-sivulla on alempana Omat viestit-kohta. Klikkaa siellä olevaa Lisää-nappia.
  3. Kirjoita viestille nimi ja valitse mitä viestiä käytetään pohjana.
  4. Klikkaa Tallenna-nappia.

Luotuasi oman viestin, pääset muokkaamaan oman viestin asetuksia. Voit lisätä viestiin oman tekstin, omia liitetiedostoja ja rajata viestin lähtemisen ehtoja Rajoitukset-kohdasta.

Oma viesti on hyödyllinen esimerkiksi niissä tilanteissa, joissa tiettyä maksutapaa käyttäneille halutaan välittää lisätietoa maksuun liittyen.

avainlippu

Kotimaista osaamista - Finqu on Avainlippu-palvelu

© 2019 Finqu Oy. Kaikki oikeudet pidätetään.

Käyttöehdot / Tietosuojaseloste