fbpx

Verkkokaupan perustaminen

Verkkokaupan perustaminen

Tänä päivänä verkkokaupan perustaminen on melko yksinkertaista ja helppoa. Esimerkiksi Finqu-verkkokaupan perustus onnistuu vain 5 minuutissa. Kaikki tarvittava maksutavat mukaan lukien on heti valmiina käyttöön.

Perusta oma verkkokauppa helposti ja kokeile 14 päivää maksutta tästä.

Näin perustat menestyvän verkkokaupan

Menestyvän verkkokaupan perustaminen lähtee aina liikkeelle hyvästä suunnittelusta ja verkkokauppa-alustan valinnasta. Hyvään suunnitteluun ja markkinan tutkimiseen kannattaa käyttää aikaa, sillä se maksaa itsensä moninkertaisesti takaisin myöhemmin. Mitä parempi suunnitelma on, sitä varmemmin kauppa tulee menestymään. Myös alustan valinta on syytä tehdä huolella, koska se päätös tulee vaikuttamaan pitkälle tulevaisuuteen.

Seuraavassa muutamia vinkkejä mitä on hyvä huomioida oman nettikaupan perustuksessa ja kaupankäynnin aloittamisessa verkossa.

1. Valitse tarkoin verkkokauppasi tuotteet ja verkkotunnus

Kuten varmasti tiedät, verkossa on mahdollista myydä monenlaisia tuotteita hintaan, kokoon tai tuotekategoriaan katsomatta. Tuotteet voivat olla vaatteita, sisustustarvikkeita, autoja tai melkein mitä vain. Myös palvelujen ja ruoan myynti on hyvin yleistä.

Tutki mitä kilpailevat kaupat myyvät ja mihin hintaan. Mieti sen jälkeen miten voit erottua ja saada omat tuotteesi paremmin esille. Perustamalla oman verkkokaupan pääset kuitenkin valtavan isolle markkinalle suhteellisen helposti ja edullisesti.

Verkkotunnus on brändisi

Verkossa verkkotunnus on osoitteesi, jota kautta asiakkaat löytävät kauppasi. Mieti hyvä kaupan toimintaa kuvaava nimi, joka on myös helposti muistettava. Nimessä on hyvä huomioida myös se mikä “fiilis” kaupasta on tarkoitus välittyä kohderyhmän asiakkaille.

Suomessa nettikauppa kannattaa perustaa .fi tai .com päätteiseen verkkotunnukseen. Mikäli käyt kauppaa vain suomeen kannattaa verkkokaupalle valita .fi pääte.

Vapaana olevia verkkotunnuksia voit etsiä Traficomin eli viestintäviraston palvelusta.

2. Näyttävä ja responsiivinen ulkoasu

Kauppa kannattaa rakentaa vain sellaisen alustan päälle, jonka ulkoasut toimivat moitteetta myös puhelimella. Monilla verkkokaupoilla jo reilusti yli puolet kaikista asiakkaista saapuu selailemaan verkkokauppaa puhelimella. Jos kaupan ulkoasuteema ei toimi kaikilla laitteilla moitteetta, saattaa myynnin menetys olla erittäin merkittävää.

Näyttävä verkkokaupan ulkoasu ilmaiseksi

Hyvistä ulkoasuista joutuu usein maksamaan kymmeniä, satoja tai tuhansiakin euroja. Näyttäviä ulkoasuja on kuitenkin saatavilla myös täysin ilmaiseksi. Esimerkiksi Finqussa on valittavissa useita ilmaisia ulkoasuteemoja. Teemat ovat valmiiksi responsiivisia ja toimivat siten myös puhelimella.

Ilmaiset teemat verkkokauppaan

5 tärkeää vaatimusta kaupan ulkoasulle:

  1. ulkoasu mukautuu ja toimii täydellisesti puhelimella
  2. tuotteet ja tuotekuvaukset näkyvät hyvin puhelimella
  3. käytettävyys ja navigointi on selkeää puhelimella
  4. ostoskori on näkyvällä paikalla ja toimii hyvin puhelimella
  5. kassa ja ostaminen toimivat moitteetta puhelimella


Mitä helppokäyttöisemmän verkkokaupan perustat asiakkaalle, sen enemmän verkkokauppa tulee myymään. 

3.  Maksutavat ja toimitustavat verkkokauppaan

Kauppaan kannattaa ottaa käyttöön monipuoliset maksutavat ja toimitustavat. Tarjoamalla laajan kirjon eri vaihtoehtoja asiakas ei siirry kilpailevaan kauppaan. Moni asiakas nimittäin haluaa maksaa sillä omalla maksutavalla tai valita noutopisteeksi sen kodin viereisen noutopisteen.

Mikäli myytävät tuotealueet ovat hyvin kilpailtuja saattavat monipuoliset maksu- ja toimitustavat sekä toimitusten nopeus luoda selvää kilpailuetua.

Verkkokaupan maksutavat ilmaiseksi

Finqu-verkkokaupassa maksutavat kuuluvat aina vakiona mukaan. Klarna Checkout tarjoaa kaikki tarvittavat maksutavat helposti yhdellä sopimuksella ja ilman kiinteitä kuukausimaksuja. Valmiit maksutavat tekevät kaupan perustamisesta entistäkin helpompaa.

Klarnan lisäksi tarjolla on laaja kirjo eri palveluntarjoajien maksutapoja, kuten kotimaiset  Checkout Finland ja Paytrail.

Kuljetusliikkeet ja toimitustavat

Tarvittavat toimitustavat on valmiiksi liitetty mukaan Pakettikauppa-palvelun kautta. Heidän kauttaan saat niin Postin, Matkahuollon kuin DB Schenkerin kuljetussopimukset käyttöön yhdellä sopimuksella vaivattomasti.

Kaiken kaikkiaan valmiin verkkokaupan perustaminen kattavilla ominaisuuksilla onnistuu helposti ja ilman lisäkustannuksia.

4. Hakukoneoptimointi (SEO) ja Google-näkyvyys

Hakukoneoptimointi (SEO) ja näkyvyys Googlessa ovat varmasti niitä tärkeimpiä asioita mietittäessä mikä verkkokauppa menestyy ja mikä ei. Jos ei näy kunnolla Googlessa, ei käytännössä ole olemassa. Tämä on tärkeää muistaa kauppaa perustettaessa ja verkkokauppa-alustaa valittaessa.

Kasvata myyntiä näkymällä Googlessa

Kun olet perustamassa verkkokauppaa, kannattaa tuotteiden sisään syöttämiseen panostaa aikaa ja vaivaa. Tuotteen nimi, kuvaus ja muut tiedot ovat yksi tärkeimmistä asioista hakukonenäkyvyyden kannalta.

Tuotteille on erittäin tärkeää valita oikea tuotenimi ja kirjoittaa sopivan pituinen tuotekuvaus, joka sisältää olennaisia avainsanoja. Samalla kannattaa kertoa hakukoneille lisää tuotteesta täyttämällä lisätietoa hakukoneita varten.

Oikein tehty tuotteen esille asettaminen mahdollistaa automaattisesti hyvät sijoitukset hakukoneissa ja generoi suoraa myyntiä kauppaan. Samalla se vähentää tarvetta ostaa kallista klikkausmainontaa.

Esimerkiksi Finqu-verkkokaupassa on avustava toiminto, joka näyttää sopivat kuvausten merkkimäärät.

5. Markkinointi ja myynti

Jos markkinoinnissa hyvä hakukonenäkyvyys oli se kaikista tärkein asia niin sitä ovat myös tehokkaat markkinointityökalut. Vain harva verkkokauppa voi menestyä ilman markkinointia. Markkinointi onkin yksi verkkokaupan menestystekijöistä. Mitä useampi asiakas ostaa ja mitä isompi keskiostoksen summa on, sitä helpompaa oman menestystarinan rakentaminen on.

Verkkokaupan menestys perustuu hyvään markkinointiin

Markkinointiin on lukemattomia vaihtoehtoja ja tässä muutamia hyväksi havaittuja esimerkkejä.

  • Lyhyen aikaa voimassa olevat alennuskupongit ovat hyvä keino aktivoida asiakkaita ostamaan useammin.
  • Ilmaisen toimituksen raja ja ostoskorin loppusummaan perustuva nouseva alennus sekä tuotepaketit taas saavat keskiostoksen summan kasvamaan.
  • Lahjakorttien myynti tuo kauppaan lisää asiakkaita ja kasvattaa myyntiä.
  • Ostoskorien pelastaja kääntää asiakkaiden hylkäämiä koreja myynniksi.

Verkkokaupan perustaminen kannattaa tehdä vain niille alustoille, missä markkinointityökalut ovat kunnossa.

6. Verkkokauppa ja analytiikka

Verkkokauppaliiketoiminnassa raportointi ja analytiikka ovat kaikki kaikessa. Verkossa asiakaskontakti jää yleensä vähäiseksi ja vain lukuja seuraamalla tietää missä oikeasti mennään. Numeroita tarkkailemalla on mahdollista saada hyvä kuva siitä, mihin suuntaan verkkokauppaa tulee kehittää.

Finqu-verkkokaupassa analytiikka on valmiiksi sisään rakennettu ja heti käytössä. Se kiteyttää tärkeitä tietoja helposti selattavaan muotoon. Näet esimerkiksi eniten ostetut tuotteet, trendaavat tuotteet, mitä tuotteita katsotaan, mutta ei osteta ja miten eri markkinointitoimenpiteet ovat vaikuttaneet kävijämääriin ja myyntiin.

Analytiikkaan on olemassa myös monia ulkopuolisia palveluja kuten Google Analytics.

7. Verkkokauppa-alustan ominaisuudet

Verkkokauppa-alustoja on monenlaisia ja välttämättä yksi ja sama alusta ei käy kaikille verkkokauppiaille. Valinnassa on hyvä pitää mielessä alustan vaihtamisen olevan hyvin työläs operaatio myöhemmin ja siksi sillä on paljonkin väliä mille alustalle perustat oman nettikaupan. Huono tai sopimaton alusta voi myös olla todellinen myynnin este ja johtaa verkkokaupan lopettamiseen ennen, kuin on edes päässyt kunnolla vauhtiin.

Kannattaako verkkokauppa perustaa Finqulla?

Kyllä kannattaa, jos on uskominen palvelun käyttäjiä. Olemme yksi suomen suosituimmista palveluista ja sadat verkkokauppiaat ovat perustaneet oman kauppansa Finqulla. Jos et ennen ole kuullut meistä, ovat kauppiaiden kokemukset hyvä lähtökohta tutustumiselle. Katso vielä sen jälkeen millaisia verkkokauppoja kauppiaamme ovat palveluun rakentaneet. Löydät verkkokaupan referensseistä kymmeniä erilaisia esimerkkejä.

Oikeaa palveluntarjoaa mietittäessä on hyvä vertailla mitä ominaisuuksia eri alustoilla on tarjota ja mihin hintaan. Vertailu onnistuu helpoiten verkkokauppa-vertailu.fi palvelun kautta.

Voit myös kokeilla rohkeasti ja aloittaa jo tänään. Rakenna kauppaa rauhassa ja kokeile palvelua 14 päivän ajan maksutta. Kokeilu ei sido mihinkään ja voit koska vain lopettaa kokeilun täysin ilman kustannuksia.

Verkkokaupan perustaminen helposti, nopeasti ja edullisesti.